Logowanie do konta

login
Hasło *
Zapamiętaj Mnie

Utwórz konto

Pole oznaczone gwiazdką (*) jest wymagany.
Imie
login
Hasło *
Zweryfikuj hasło *
Email *
Zweryfikuj email *
Captcha *

Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Menu Style

Cpanel

zobacz koniecznie

Na stronie CEO znajdziesz ciekawe przykłady  Dobrych praktyk w zostosowaniu TIK w nauczaniu. 

zadania dla nauczycieli

ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA
a) Zapoznaj się z materiałem modułu II (poniżej). Zwróć szczególną uwagę na treści dotyczące określania celów uczenia się ucznia i formułowania kryteriów sukcesu.
b) Zaplanuj lekcję – cel i kryteria sukcesu do lekcji. Podaj przykładowe narzędzia TIK, które zamierzasz wykorzystać w tej lekcji oraz cel ich zastosowania. Propozycję wpisz do pliku „Zadanie nauczyciela" i wyślij koordynatorowi swojego przedmiotu, aby mógł dołączyć plik do swojego sprawozdania w kursie.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA
Przedyskutuj z innymi nauczycielami swoją propozycję lekcji z TIK oraz zawartość „Szablonu do opisu dobrej praktyki". W ten sposób przygotujesz się do wpisania przeprowadzonej lekcji w Szablon.
ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA (dla chętnych)
Jeśli masz duże doświadczenie w stosowaniu TIK i chcesz podzielić się osobistym doświadczeniem z innymi nauczycielami w szkole i kursie, możesz swój pomysł dobrej praktyki umieścić w szablonie (Szablon do opisu dobrej praktyki TIK). Jest to zadanie całkowicie dobrowolne. Szablon prześlij do kordynatora przedmiotowego. Zostanie on opublikowany na stronie TIK naszej szkoły. 
ZADANIE NR 4 DLA NAUCZYCIELA 
Jeżeli nie posiadasz konta w portalu google.com podbierz login i hasło (od swojego koordynatora przedmiotowego) do portalu Google APS Publicznego Gimnazjum nr 4. Zapoznaj się z możliwościam wykorzystania oferowanych narzędzi w pracy nauczyciela (szczególnie usługa Dysk Google z możliwością tworzenia dokumentów, ankiet, formularzy - pomoc). W dalszej części artykułu znajdziesz informacje jak korzysztać z usług Google.

Cele nauczania. Rola TIK w realizacji celów uczenia się uczniów

Atmosfera w klasie, która sprzyja uczeniu się

Atmosferę w klasie tworzą ludzie: nauczyciele i uczniowie. Wpływ na nią ma także otoczenie edukacyjne: klasa szkolna i jej wyposażenie (w tym pomoce dydaktyczne), organizacja przestrzeni, zarządzanie czasem. Nauczyciel pracując z uczniami od pierwszego spotkania z nimi zaczyna budować w klasie atmosferę, która towarzyszy uczeniu się. Jeśli z klasą pracuje kilku nauczycieli, wszyscy wnoszą wkład w tworzenie atmosfery. Nauczyciele, w specyficzny dla siebie sposób, wprowadzają elementy składające się na rozbudzanie w klasie ciekawości poznawczej, poczucia, że nauka jest wartością, potrzeby uczenia się i rozwijania umiejętności przydatnych w dalszej nauce oraz w życiu, jednym słowem – wpływają na tworzenie i istnienie „ducha klasy”.

Od nich w znacznej mierze zależy, jak uczniowie będą podchodzili do uczenia się, na ile będą aktywni w tym procesie oraz w jakim stopniu wezmą odpowiedzialność za naukę. W poprzednim module wypracowane zostały w szkole reguły korzystania z TIK – kodeks TIK. Teraz zajmiemy się zasadami planowania dobrej lekcji, angażującej uczniów w odkrywanie i poznawanie otaczającego ich świata. Dobra lekcja to taka, w czasie której każdy uczeń się uczy. Zanim wprowadzimy do lekcji technologię informacyjną, warto uświadomić sobie, że nie ma dobrego nauczania bez pokazywania uczniom sensu uczenia się i użyteczności wiedzy, którą zdobywają na konkretnej lekcji, bez monitorowania postępów uczniów oraz podsumowania tego, czego się nauczyli. Chodzi o to, by uczniowie znali cele lekcji, by wiedzieli, po czym rozpoznać, że je osiągają i po co mają zastosować technologię informacyjną, w czym ona poprawi proces uczenia się uczniów?

Dla nauczyciela istotne będzie, jak TIK może ułatwić i przyspieszyć uczenie się uczniów, do czego może się przydać i czy technologia będzie bardziej skuteczna dydaktycznie niż inne narzędzia wykorzystywane do tej pory. Trzeba przyglądać się wnikliwie, czy nie jest stosowana tylko dla niej samej, a inne, tradycyjne metody nie byłyby skuteczniejsze.

Określenie i przedstawienie uczniom celów uczenia się

Jeśli uczniowie znają tylko temat lekcji, to często nie domyślają się, co mają poznać, zrozumieć i co nowego będą potrafili, nie dostrzegają sensu uczenia się i tym samym mają mniejszą ochotę do wysiłku, jaki włożą w naukę oraz na osobistą aktywność. Dlatego nauczyciel zastanawia się nad celami przed lekcją i przekazuje je uczniom tak, aby każdy z nich mógł je zrozumieć. W trakcie lekcji uczniowie są w stanie osiągnąć jeden, najwyżej dwa cele uczenia się. Na więcej najczęściej nie wystarcza czasu.

Niejednokrotnie cele mylone są przez nas, nauczycieli, z aktywnościami uczniów, działaniami, zadaniami do wykonania. Aby trafnie sformułować cele uczenia się, warto trzymać się zasady: określam to, co chciałabym/ chciałbym, aby moi uczniowie wiedzieli i potrafili po lekcji.

Aby cele stały się dla uczniów osobistymi celami uczenia się, warto podać je w formach: 

W czasie dzisiejszej lekcji zrozumiecie…
Będziecie potrafili….

Należy zadbać o to, aby cele uczenia się były całkowicie jasne dla uczniów i posługiwać się możliwie prostym i zrozumiałym dla dzieci językiem. Jeśli chcemy, aby wszyscy uczniowie w klasie osiągali te cele, muszą najpierw wiedzieć, o co w nich chodzi.

Często my, nauczyciele, nie przywiązujemy uwagi do uświadamiania uczniom celów uczenia się. Jesteśmy skupieni na przerobieniu jak największej partii materiału i przekazywaniu maksymalnie dużej porcji informacji, czasem takich, które znacząco wybiegają poza ramy określone podstawą programową. Zazwyczaj spieszymy się z realizacją programu nauczania, gdyż uważamy, że uczniowie wciąż za mało wiedzą, aby osiągnąć wysoki wynik na sprawdzianie zewnętrznym. Taka praktyka nie przynosi zamierzonych efektów i grozi tym, że uczniowie nie nadążą za naszymi wymaganiami.

Aby uczniowie mogli ocenić, czy osiągnęli cele, trzeba najpierw ustalić, po czym będzie można to poznać – określić kryteria sukcesu, szukać dowodów świadczących, że uczniowie w czasie lekcji zrozumieli to, co mieli zrozumieć oraz mają umiejętności, które mieli wypracować. Dowodów na to, że uczenie się ma miejsce oraz że przybywa wiedzy i umiejętności, dostarczają sami uczniowie. Nauczyciel powinien przewidzieć te dowody i podać do wiadomości uczniom, aby potrafili je rozpoznać. Dowodami tymi będą możliwe do zaobserwowania fakty, czynności ucznia. Jeśli uczeń je wykonuje, potwierdza osiągnięcie celu, jeśli nie umie ich wykonać, to znaczy, że celu nie osiągnął. W tabeli (do pobrania) zostały podane przykłady celów wyrażonych w języku zrozumiałym dla uczniów oraz kryteriów sukcesu do tych celów.

Uświadamianie uczniom celów uczenia się z TIK

W przypadku wykorzystania TIK, warto przedstawić uczniom cele zastosowania technologii podczas lekcji. Dobrze, aby uczniowie wiedzieli, dlaczego nauczyciel chce zastosować TIK. Warto, aby cele były w sposób widoczny przedstawione uczniom i aby towarzyszyły im w czasie nauki. Możesz ustalić z uczniami, czy przedstawisz cele na tablicy, czy je podyktujesz, czy może dasz uczniom kartkę z celami i poprosisz, aby wkleili je do zeszytu.

Użycie TIK może ułatwić uczniom lub zapewnić stały kontakt wzrokowy z zapisanymi celami i kryteriami sukcesu, utrwalenie ich na przykład poprzez: eksponowanie na tablicy interaktywnej, wyświetlenie na ekranie za pomocą projektora, zanotowanie ich przez uczniów na dysku komputera osobistego, który mają do dyspozycji w klasie.

Uczniowie mogą zapisywać i gromadzić cele uczenia się oraz kryteria sukcesu do kolejnych lekcji, dzięki korzystaniu z komunikacji elektronicznej. Ty możesz im to ułatwić poprzez przesyłanie do uczniów celów i kryteriów za pośrednictwem różnych narzędzi, np.: poczty e-mail, dokumentów Google (konieczne jest posiadanie konta G-mail), bloga edukacyjnego, platformy e-learningowej (jeśli korzysta z niej szkoła), strony internetowej szkoły (w dziale przedmiotowym dla uczniów), a nawet zdjęcia lub informacji na portalu społecznościowym.

Lista możliwości jest otwarta i każdy inny pomysł, który pozwoli na skuteczne zwiększenie u uczniów świadomości celów uczenia się, może okazać się tym, który „chwyci” w twojej klasie. Są to sprawy ważne do przemyślenia, ponieważ nie zawsze wykorzystanie technologii komputerowej może okazać się najlepszym wyborem. Być może nakład pracy, włożony w obsługę urządzeń technicznych, okaże się niewspółmiernie duży w porównaniu z efektami oraz innymi możliwościami uświadamiania uczniom celów lekcji, np. przekazaniem ich ustnie lub zapisaniem na tablicy. Ty o tym decydujesz, który sposób jest celowy.

Kiedy podasz cele uczenia się, zweryfikuj, na ile uczniowie je zrozumieli. Poproś ich, by wyrazili własnymi słowami, co mają osiągnąć w trakcie tej lekcji. Mogą np. porozmawiać o tym pół minuty w parach, a potem powiedzieć na forum klasy.

Zastosowanie TIK w realizacji celów uczenia się

Technologia informacyjna umożliwia: teleedukację (zdalne nauczanie), zastosowanie wielu dodatkowych strategii nauczania i uczenia się, co w rezultacie dodatnio wpływa na efektywność pracy i podnosi osiągnięcia szkolne, przyczynia się do szybkiej wymiany informacji oraz dzielenia się wiedzą idoświadczeniami. Jest efektywna w poszukiwaniu, selekcjonowaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.

Sama technologia informacyjna oddana w ręce uczniów nie gwarantuje sukcesu edukacyjnego. Nie chcemy zastępować edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, medialnej, muzycznej, plastycznej czy innej, edukacją informatyczną. Chcemy za pomocą TIK racjonalnie wspierać u uczniów czytanie, pisanie, liczenie, efektywne komunikowanie się w języku ojczystym oraz językach obcych, kształcić artystycznie i medialnie, wprowadzać w problemy najbliższego otoczenia i współczesnego świata, realizować edukację globalną i obywatelską.

Niejednokrotnie wystarczy na lekcji kilkunastominutowy kontakt uczniów z TIK w konkretnym celu, a po wykorzystaniu komputera, czy tablicy interaktywnej, następuje powrót do aktywności bez udziału tych narzędzi. Jeśli na przykład w czasie lekcji języka polskiego potrzebny jest fragment lektury lub artystyczne wykonanie wiersza, nauczyciel może skorzystać z audiobooków ze strony wolnelektury.pl (1957 utworów, do których masz prawo), a potem realizować inaczej plan swojej lekcji.

Często potrzebne będą uczniom informacje ze źródeł internetowych. Mogą pozyskiwać je i gromadzić zarówno w klasie, jak i w domu, wykorzystując przeglądarki internetowe. Najczęściej wykorzystywanymi przeglądarkami są: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera. Jak popularność tych przeglądarek zmieniała się na przestrzeni 2008-2012, ilustruje animacja przygotowana przez firmę StatCounter, zajmującą się monitorowaniem rozmaitych internetowych statystyk. 

Przeglądarki internetowe dysponują podobnymi funkcjonalnościami, mają intuicyjne menu, dlatego większość użytkowników nie ma problemów z posługiwaniem się tymi narzędziami. Po uruchomieniu przeglądarki możesz przystąpić do wyszukiwania i gromadzenia informacji ze źródeł internetowych. Służą do tego wyszukiwarki. Najpopularniejszą z nich jest Google umożliwiająca wyszukiwanie zaawansowane, wyposażona w liczne przydatne usługi i narzędzia, np. językowe, kalendarz i pocztę. Pozwala na zamieszczanie w sieci i dzielenie się dokumentami, np. plikami graficznymi lub filmami wideo. Poznanie usług i narzędzi Google ułatwiają tutoriale (poradniki) zamieszczone w Internecie np. na stronie instrukcja.pl.

Na stronie naszego kursu (Strona główna/ Mój kurs/ Samouczki) został zamieszczony interaktywny samouczek, który pozwala na opanowanie umiejętności korzystania z ciekawych funkcji wyszukiwarki Google – jak stworzyć frazę do wyszukania zaawansowanego, jak wykorzystać tzw. katalogi stron, jak wykorzystać Google w roli kalkulatora i zabezpieczyć się przed niepożądanymi treściami.

W Internecie dostępna jest duża ilość informacji o różnej jakości i wiarygodności. Polecenie uczniowi, aby odnalazł określoną informację bez wskazania mu odpowiednich stron www oraz podpowiedzi, jak ich szukać, prawdopodobnie nie przyniesie spodziewanego efektu. Warto więc skorzystać z narzędzi umożliwiających zaawansowane wyszukiwanie w programie Google, szczególnie do wyszukiwania otwartych zasobów edukacyjnych (OZE).

Wyszukiwanie materiałów publikowanych na licencjach CC: Search Creative Commons, Google, Grafika: Flickr.

Miejsce i rola celów w przebiegu lekcji

Uczniowie powinni znać cele, zanim zaczną je realizować. Nie wystarczy jednak, że podasz cele, a wszyscy o nich zapomną zaraz po dzwonku kończącym zajęcia. Aby cele przekazywane uczniom mogły „pracować” na rzecz edukacji, musisz odwoływać się do nich na poszczególnych etapach lekcji i wskazywać uczniom, co już osiągnęli, z którym celem związane jest aktualne działanie oraz który cel stoi jeszcze przed nimi.

Gdy stwierdzisz, że uczniowie osiągnęli już jeden z celów uczenia się, możesz powiedzieć na przykład: „Mamy już dowody tego, że pierwszy cel osiągnęliście. Teraz zajmiemy się drugim i będziemy pracować nad tym, żebyście potrafili…”

Przed zakooczeniem zajęć przypomnij cele lub poproś uczniów, aby to zrobili. W tym miejscu możesz znów wspierać się narzędziami TIK. Zorganizuj podsumowanie lekcji. Jednym z prostszych sposobów jest dokończenie przez uczniów (ustnie lub w zeszycie) zdania podsumowującego, na przykład wybranego spośród następujących:

  • Dziś nauczyłam się/ nauczyłem się, że...
  • Zrozumiałam/ zrozumiałem, że...
  • Przypomniałam sobie/ przypomniałem sobie, że...
  • Zaskoczyło mnie, że...
  • Dziś osiągnęłam/ osiągnąłem założony cel, gdyż...
  • Chciałabym/ chciałbym jeszcze popracowad nad…

lub innego zdania, które uznasz za odpowiednie.

Jak sprawdzić, czy uczniowie osiągnęli cele uczenia się?

Uczniowie dostarczają nauczycielowi dowody osiągnięcia celów uczenia się, kiedy prezentują swoją wiedzę i stosują umiejętności. Nauczyciele mogą wykorzystywać różne narzędzia TIK, aby przeprowadzić z uczniami ćwiczenia i sprawdzić umiejętności uczniów w klasie lub w domu. Większość opracowuje karty pracy, ćwiczenia i sprawdziany wykorzystując edytory tekstów i arkusze kalkulacyjne pakietów biurowych (np. Office lub OpenOffice), następnie je drukuje i daje do wypełnienia uczniom. Coraz bardziej są znane i cenione narzędzia umożliwiające wykonywanie zadań przez uczniów z wykorzystaniem komputera. Mogą to być:

  • zadania zawarte w plikach przesyłanych uczniom drogą internetową – uczeń wykonuje zadanie i odsyła je nauczycielowi do sprawdzenia pocztą e-mail;
  • uczniowie wykonują w klasie ćwiczenia, wykorzystując oprogramowanie tablicy interaktywnej;
  • uczniowie rozwiązują zadania zamieszczone przez nauczyciela na platformie edukacyjnej, z której korzysta szkoła, np. Nauczyciel.pl, Scholaris, Moodle, Librus itp.;
  • nauczyciel zamieszcza zadania dla uczniów na blogu edukacyjnym lub na stronie internetowej szkoły w dziale dla uczniów;
  • uczniowie rozwiązują zadania tekstowe przygotowane przez nauczyciela, np. w serwisie Moje-Ankiety.pl lub Ankietka.pl.

Przy tworzeniu ankiet w ramach ćwiczeń lub zadań sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów pomocne są serwisy: Moje – ankiety i Ankietka.pl. Nauczyciel może skorzystać w obu przypadkach z bezpłatnych wersji (konto Standard), aby opracować pytania. Możliwości tworzenia ankiet przedstawione zostały na stronach serwisów: http://moje-ankiety.pl/porownanie-konthttp://www.ankietka.pl/mozliwosci-serwisu. Znajdziesz tam również pomoc w tworzeniu ankiet: http://moje-ankiety.pl/menu/menuid-8/pomoc.html i http://www.ankietka.pl/prezentacja-serwisu-ankietkapl.

Do zaawansowanych narzędzi TIK, przydatnych do monitorowania online wiedzy uczniów, należą platformy edukacyjne. Umożliwiają one gromadzenie materiałów edukacyjnych, organizowanie w lekcje i kursy oraz udostępnianie ich odbiorcom przez Internet. Niestety często są one płatne, należy wykupić licencję, aby uzyskać do nich dostęp i móc korzystać z zasobów.

Nie wszystkie szkoły dysponują możliwością korzystania z płatnej platformy edukacyjnej. Jednym z alternatywnych rozwiązań są bezpłatne narzędzia, umożliwiające wspólną pracę wielu osób „w chmurze” w czasie rzeczywistym – na przykład ogólnie dostępne Dokumenty Google.

Dostęp do plików zapisanych na wirtualnym dysku można uzyskad przez Internet. Niektóre czynności można wykonywać offline – bez połączenia internetowego. Usługi oferowane w Dokumentach Google to:

  • edytor tekstu (działa podobnie jak MS Word lub OpenOffice Writer),
  • arkusz kalkulacyjny (działa podobnie jak MS Excel lub OpenOffice Calc),
  • prezentacje (działa podobnie jak MS PowerPoint lub OpenOffice Impress),
  • rysunki – prosty edytor graficzny, o podobnych funkcjonalnościach do programu Paint.

Praca w Dokumentach Google jest możliwa, gdy posiadamy konto Google, jesteśmy właścicielem konta jednej z usług np. Gmail oraz uruchomiliśmy opcję „Dysk Google”. Dokumenty utworzone na dysku własnego komputera można zaimportowad do Dokumentów Google, aby pracować nad nimi i udostępnić je innym osobom przez Internet – nauczycielom lub uczniom. Nauczyciel może utworzyć wirtualną klasę, w której uczniowie na przykład pracują nad projektem edukacyjnym, współpracują ze sobą i otrzymują od nauczyciela informację zwrotną w postaci komentarzy. Grupy uczniów mogą w tym samym czasie pracować, wykonując zadanie w arkuszu kalkulacyjnym albo tworząc grafikę. Tego typu praca jest znakomitym zajęciem dla uczniów przebywających w świetlicy szkolnej, gdyż mogą wykonywać zadanie samodzielnie, albo z udziałem nauczyciela.

Funkcje Dokumentów Google:

  • przekształcanie plików na format Dokumentów Google,
  • formatowanie treści dokumentów,
  • przyznawanie innym użytkownikom uprawnień do edycji, komentowania i wyświetlania,
  • prowadzenie rozmów na czacie ze współpracownikami,
  • zapisywanie automatyczne historii zmian wprowadzanych do dokumentów oraz przywracanie dowolnej ich wersji,
  • tłumaczenie dokumentów na różne języki,
  • wysyłanie dokumentów do innych osób w postaci załączników do e-maili.

Samouczki do Dokumentów Google, Prezentacji Google znajdują się na platformie kursu naszego programu. Warto korzystać także z pomocy oficjalnej Google na stronach internetowych:

Jak poznać, że użycie TIK na lekcji było celowe

Odpowiedzi na to pytanie można udzielić, gdy możliwe jest porównanie efektów uczenia się z wykorzystaniem TIK z efektami uczenia się bez użycia TIK. Można uznać następujące kryteria takiej oceny. Uczniowie:

  • byli skoncentrowani na celach uczenia się, a nie na obsłudze narzędzi TIK,
  • szybciej osiągnęli cele uczenia się, niż bez wykorzystania TIK,
  • więcej się nauczyli (wiedza, świadomość i umiejętności),
  • potrzebowali mniej czasu na opanowanie tych samych umiejętności niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod nauczania,
  • byli bardziej zaangażowani w uczenie się, aktywni.

Warto porównywać efekty wcześniej stosowanych metod tradycyjnych z zastosowaniem TIK. Takie praktyki, gdzie efekty z zastosowaniem TIK będą większe, uznamy za dobre. Jeśli w ocenie nauczyciela, efektywność wykorzystania TIK jest bardzo niska, warto poznać przyczyny tej sytuacji. Być może uczniowie lub nauczyciel nie są gotowi do wykorzystania TIK ze względu na brak potrzebnych umiejętności, wystąpiły trudności techniczne (włączenie automatycznych aktualizacji na komputerach, brak współpracy między urządzeniami IT itp.), organizacja lekcji lub logistyka wydłużała czas realizacji zadań (np. uczniowie pojedynczo podchodzą do tablicy interaktywnej, aby przeciągnąć jakiś element w ćwiczeniu) i wiele innych. Naprawdę warto dobrze przemyśleć cel oraz sposób użycia TIK i zawsze tak dobierać trudność, rodzaj zadań i adekwatne narzędzie, aby potencjalnie zapewnić uczniom sukces edukacyjny – osiągnięcie celów uczenia się.

Znasz już potencjał i zasoby zespołu TIK. Praca z uczniami będzie szła sprawniej, jeśli każdy nauczyciel będzie miał wiedzę na temat ich umiejętności „informatycznych”. Pora więc je rozpoznać. Większość z uczniów albo odbywa zajęcia komputerowe, albo wkrótce do nich przystąpi lub korzysta z nich poza szkołą. Istotne dla planowania zajęć z wykorzystaniem TIK będzie wiedza o tym:

  1. Jakim oprogramowaniem potrafią posługiwać się uczniowie?
  2. Jakie materiały w wersji elektronicznej przygotowują do uczenia się? Z jaką częstotliwością to robią?
  3. W jaki sposób wykorzystują nowe technologie poza klasą szkolną?

Nauczyciele mogą ją zdobyć w wybrany sposób, na przykład spośród następujących:

  1. porozmawiać z uczniami i dowiedzieć się od nich, jakie urządzenia z zakresu TIK potrafią obsługiwać, np. aparat cyfrowy, kamerę, telefon, tablet, smartfon, dyktafon, laptop czy netbook, tablicę interaktywną. Jakie programy komputerowe (poza grami) najczęściej wykorzystują i do czego? Co potrafią wykonać za pomocą tego oprogramowania?
  2. opracować z klasą listę urządzeń służących zbieraniu, utrwalaniu, przetwarzaniu i prezentowaniu danych, którymi uczniowie sprawnie się posługują (przynajmniej kilkoro z klasy);
  3. skonstruować jakieś narzędzie badawcze, np. kwestionariusz ankiety lub wywiadu i za pomocą tego narzędzia rozpoznać umiejętności uczniów dotyczące TIK;
  4. dowiedzieć się od nauczyciela informatyki, czego uczniowie do tej pory się nauczyli na temat obsługi komputera i na ile potrafią korzystać z dostępnego oprogramowania?
  5. obserwować uczniów w pracowni komputerowej w czasie zajęć z informatyki albo na zajęciach pozalekcyjnych, aby poznać ich sprawność posługiwania się komputerem;
  6. wykorzystać inny, własny pomysł na poznanie umiejętności uczniów.

Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą wam zorientować się, czego możecie wymagać od uczniów, gdy podejmiecie z nimi pracę, w której konieczne będzie posługiwanie się TIK. Dzięki temu będzie wam łatwiej przewidzieć, ile czasu potrzebują uczniowie na zadania, które wykonują w klasie lub w domu z wykorzystaniem TIK. Szacowanie czasu, adekwatnie do planowanego zadania, jest jednym z warunków osiągnięcia celów edukacyjnych określonych przez nauczyciela.

 

zadanie dla nauczycieli

Dowiedz się, jakie umiejętności posiadają twoi uczniowie w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych i w jaki sposób je wykorzystują w uczeniu się:
  1. Jakie materiały przygotowują do lekcji stosując TIK?
  2. Jakie programy wykorzystują najczęściej podczas nauki w szkole i w domu?
  3. Jakie prace domowe wykonali za pomocą komputera – na twoje lekcje, na zajęcia z innych przedmiotów/zajęcia pozalekcyjne?

 

Opracowanie w oparciu o fragment materiału z kursu CEO Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela w programie Nauczycielska Akademia Internetowa N@I>

Prawo autorskie. Licencje

Napisał | Dział:: Moduł I |

Korzystanie z cudzej własności wymaga jej kupienia lub pozwolenia właściciela. Ten oczywisty fakt, obowiązujący w świecie rzeczy materialnych, ma również zastosowanie do własności intelektualnej.

Twórcą jest podmiot, który stworzył utwór, może to być jedna osoba, zespół lub osoba prawna, np. pracodawca twórcy utworu. Wytwory działalności twórczej o indywidualnym charakterze chronione są prawem międzynarodowym. W naszym kraju zasady korzystania z wytworów działalności reguluje ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W akcie tym czytamy: „W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe)
  2. plastyczne
  3. fotograficzne
  4. lutnicze
  5. wzornictwa przemysłowego
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
  7. muzyczne i słowno-muzyczne,
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Jak widać wiele zasobów internetowych należy do tej grupy wytworów. Znacząca ich część opatrzona jest znakiem © „copyright”, co oznacza, że po odnalezieniu ich za pomocą wyszukiwarki, możesz je tylko przeczytać, obejrzeć lub wysłuchać.

Autor ma prawo do ochrony jego więzi z utworem, na przykład do oznaczania utworu własnym nazwiskiem (prawo autorskie osobiste) oraz do korzystania z niego i rozporządzania nim, a także do pobierania wynagrodzenia za korzystanie z utworu (prawo autorskie i majątkowe). Ma także prawo zrzec się niektórych praw do utworu lub przekazać je innym osobom lub instytucjom. Prawo osobiste do utworu jest niezbywalne, nie można nikomu go przekazać ani się zrzec. Prawo majątkowe można przenosić na inne osoby fizyczne lub prawne albo poprzez udzielenie licencji, zezwolić innym na korzystanie z utworu, samemu zachowując do niego prawo.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z przystępnego opracowania, zamieszczonego na stronie Koalicji Otwartej Edukacji i udostępnionego na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY)

Część zasobów jest opublikowanych w sieci na licencjach Creative Commons (CC). Pozwalają one określić warunki, na jakich inni mogą skorzystać z prawa do kopiowania utworu, do tworzenia na jego podstawie kolejnych utworów (tzw. utworów zależnych), prawa do rozprowadzania utworu lub uzyskiwania z tego korzyści majątkowej.

zadanie:

  1. Nauczyciele uczestniczący w TIK przeprowadzą rozmowy z uczniami na temat praw autorskich oraz zasad wykorzystywania materiałów pobieranych z Internetu w pracach uczniowskich
  2. Nauczyciele sprawdzają prace uczniowskie pod kątem praw autorskich.

Podzielcie się refleksjami na ten temat praw autorskich w zespołach przedmiotowych, ustalcie, co zrobicie w szkole dla przestrzegania praw autorskich. Refleksje zostaną wykorzystane w sprawozdaniu na platformie kursu.

Ochrona wizerunku w Internecie

Korzystanie z Internetu związane z działalnością edukacyjną często dotyka sfery ochrony danych osobowych, w tym ochrony wizerunku. Zamieszczając w sieci fotografie osób i przedmiotów, pamiętajmy, że:

  1. Publikacja zdjęcia nawet bez podpisywania osoby na nim umieszczonej co do zasady wymaga zgody uprawnionego, a w przypadku osoby małoletniej – zgody jej przedstawiciela ustawowego. Analogicznie reguła ta dotyczy filmu, rysunku, czy nagrania z konkretną osobą.
  2. Nie jest konieczna zgoda na rozpowszechnianie, gdy za wykonanie wizerunku osoba otrzymała zapłatę, gdy wizerunek dotyczy osoby powszechnie znanej oraz gdy osoba, której wizerunek jest uwidoczniony stanowi jedynie szczegół większej całości (krajobrazu, zgromadzenia, imprezy masowej). W praktyce oznacza to, że np. na szkolnej stronie internetowej możemy umieszczać zdjęcia z wycieczek klasowych czy uroczystości szkolnych bez zgody uprawnionych osób jedynie wtedy, gdy ich wizerunek stanowi element przypadkowy lub dodatkowy przedstawionej całości, tzn. w razie usunięcia wizerunku nie zmieniłby się przedmiot i charakter przedstawienia. Przy publikowaniu np. zdjęć z wycieczek szkolnych może pojawić się wątpliwość, czy dozwolone jest fotografowanie obiektów rozumianych przez prawo autorskie jako utwory (m.in. pomniki, fontanny, rzeźby, architekturę). Zgodnie z ustawą o prawie autorskim wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku. W praktyce oznacza to, że np. fotografując pomnik wystawiony na widok publiczny w parku, działamy w granicach prawa. Dopiero wykonując kopię takiego pomnika i umieszczając ją w innym miejscu bez zgody autora dzieła, naruszamy prawo autorskie twórcy.

Bezpieczeństwo w sieci

Napisał | Dział:: Moduł I |

Przeważająca część użytkowników TIK zupełnie nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jakie na nich czyhają, jeśli nie zostają zachowane zasady bezpieczeństwa. Powinien znać je każdy, gdyż środowisko informacyjne otacza nas zewsząd i nie jest to tylko komputer w szkole, czy w domu. Każdy użytkownik Internetu, telefonu komórkowego, nawigacji satelitarnej, karty bankomatowej i wielu innych urządzeń, zawierających układy elektroniczne jest źródłem danych o sobie i może stać się celem dla kogoś, kto chce je przechwycić.

Niebezpieczne jest użytkowanie Internetu bez szyfrowania SSL (sposób przesyłania danych, który pozwala na zachowanie poufności transmisji). Jeśli komunikacja odbywa się bez szyfrowania danych, są one potencjalnie dostępne dla innych użytkowników sieci, co oznacza, że mogą one w niezauważalny dla nas sposób odczytać to, co my czytam lub piszemy.

Na drodze od naszego komputera, celu przesyłania informacji, jest wiele innych urządzeń: routery, serwery i dostawcy usług internetowych. Dane, które przesyłamy mogą być z łatwością rozpoznane przez oprogramowanie analizujące ruch. Jeśli połączymy się z Internetem bez szyfrowania danych, każdy może mieć dostęp do naszych haseł, czytać maile, czaty, sms-y, przechwycić zdjęcia. Ponadto na trasie komunikacji między komputerami, twój komputer może zidentyfikować źródło oraz cel przesłania informacji. Wynika to z faktu, że każda przeglądarka internetowa w momencie jej uruchomienia przesyła dane kompleksowe (w tym numer IP komputera), na podstawie których można zidentyfikować źródło przekazu. Można skutecznie zabezpieczyć się przed przejmowaniem danych stosując szyfrowanie SSL, ustawienia prywatności w przeglądarce internetowej, na portalach społecznościowych, poczcie, kontach osobistych i serwisach, których jesteś użytkownikiem. Nigdy nie korzystaj z opcji zapamiętywania haseł do żadnych swoich kont i serwisów, ponieważ każdy, kto ma dostęp do twojego komputera, będzie miał dostęp do nich i może użyć ich na własny sposób.

Nie sposób opisać w krótkim materiale wszystkich zagadnień związanych z bezpieczeństwem i ochroną danych w sieci. W Internecie ma miejsce nieuczciwa działalność handlowa, prowadzona przez pospolitych naciągaczy, a nawet przestępcza (handel artykułami zabronionymi, pornografia, usługi nielegalne itp.). Trzeba mieć świadomość tych zagrożeń, tym bardziej, że pracujemy z uczniami – młodymi ludźmi, którzy nie zdają sobie sprawy, na co mogą się narazić, gdy nierozsądnie korzystają z komunikacji za pomocą TIK. Uświadomienie im tego oraz uczenie bezpiecznego korzystania z TIK jest zadaniem nauczycieli. Żeby być skutecznym w tym działaniu, koniecznie przeczytaj materiały (w ramce poniżej), których autorami są eksperci: Grzegorz Prujszczyk i Kamil Śliwowski. Publikacje te udostępnione są na licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach 3.0 PL, co oznacza, że można z nich korzystać z podaniem nazwiska autora). 

Zobacz koniecznie

Kilka publikacji na temat bezpieczeństwa w sieci opublikowanych jest na stronie Szkoły z klasą 2.0

Jako obowiązkowe dla siebie potraktuj:

1. Bezpieczeństwo informacyjne w serwisach WEB 2.0 Grzegorz Prujszczyk, Kamil Śliwowski

2. Browsing „Wirtualne” zagrożenia Grzegorz Prujszczyk, Kamil Śliwowski

3. Prezentacja: Jak mądrze korzystać z serwisów społecznościowych?

zadanie

  1. Zapoznanie się nauczycieli TIK z  informacjami na temat bezpieczeństwa w sieci (źródła artykułów powyżej). 
  2. Wszyscy nauczyciele TIK zapoznają uczniów z podstawowymi zasadami:
  • ustawienia prywatności na portalach, forach społecznościowych,
  • tworzenia i korzystania z haseł,
  • sposobami reagowania na niechciane kontakty w sieci.

Podzielcie się refleksjami na ten temat w swoim gronie,  ustalcie, co zrobicie w szkole dla poprawienia bezpieczeństwa uczniów w sieci. Refleksje zostaną wykorzystane w  sprawozdaniu na platformie kursu.

 O czym jeszcze należy bezwzględnie pamiętać korzystając z komputera i Internetu?

  1. Technologie informacyjno-komunikacyjne same w sobie nie podnoszą wyników nauczania. Aby to się stało, muszą być mądrze, efektywnie i bezpiecznie wykorzystywane.
  2. Do pełnego intelektualnego i społecznego rozwoju ucznia potrzebne jest obcowanie z ludźmi, z tego powodu kontakt wirtualny z drugim człowiekiem i praca z komputerem są niewystarczającymi bodźcami rozwojowymi.
  3. Zagrożeń zdrowotnych związanych z TIK można uniknąć, zapewniając sobie dobre stanowisko pracy z komputerem i ograniczając czas spędzany przed monitorem.
  4. Dostęp do informacji z Internetu musi być kontrolowany, szczególnie dotyczy to treści związanych z pornografią, przemocą i brutalnością. Można zabezpieczyć komputer przed dostępem do takich stron za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Wiele programów użytecznych dla bezpieczeństwa w sieci możesz pobrać za darmo, np. ze strony eprogramy.
  5. Przed złośliwym oprogramowaniem niszczącym zasoby naszego komputera można zabezpieczyć się przez m.in.: zainstalowanie monitora antywirusowego i włączenie go non stop, regularne używanie skanera antywirusowego i systematyczne uaktualnianie bazy wirusów, unikanie pobierania plików z niepewnych źródeł i otwierania plików niewiadomego pochodzenia.
  6. Szczególnie niebezpieczne w sieci jest nawiązywanie kontaktu z nieznanymi osobami na „niezaufanych” stronach www, niekontrolowane udostępnianie danych osobowych, ujawnianie informacji, które mogą sprzyjać kradzieży w Internecie, np. podawanie kodów, numerów kont i kart kredytowych, danych o posiadanym sprzęcie, wyposażeniu domu, dochodach itp. Jeśli korzystasz z sieci bezprzewodowej, sprawdź, czy dostęp do niej zabezpieczony jest kluczem?
  7. Duża część zawartości Internetu objęta jest prawami autorskimi, naruszenie których podlega odpowiedzialności karnej. W prawie autorskim istnieje pojęcie „dozwolonego użytku”. Można wykorzystać krótkie fragmenty dzieła poprzez zamieszczenie cytatów z podaniem jego autora i źródła. Warto zapoznać się także z informacjami na temat licencji związanych z prawami autorskimi, np. Creative Commons.
Strona 2 z 2

Serwis społecznościowy

Bądź na bieżąco o najnowsze informacje z naszego serwisu:

Połącz się z nami

Szkoła w obiektywie

Prezentacje szkoły - YouTube

Zakończenie roku szkolnego za

0

Dni

0

Godziny

0

Minuty

0

Sekundy