Podaj konkretne zmiany, jakie nastąpiły podczas udziału szkoły w programie "Aktywna edukacja" w zakresie:
a) metod pracy z uczniami,
b) umiejętności w zakresie wykorzystania TIK,
c) współpracy z innymi nauczycieli,
d) zasobów sprzętowych TIK w szkole.
--
Pozdrowienia
andhis
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA
a. Zapoznaj się z przykładami dobrych praktyk TIK, które otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora oraz z materiałami zamieszczonymi na stronie: http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/ … kie-szkoly. Prześledź je pod kątem celowości wykorzystania technologii informacyjnej i wpływu TIK na realizację wymagań podstawy programowej.
b. Zastanów się, które z przedstawionych pomysłów mogłabyś/ mógłbyś powtórzyć ze swoimi uczniami. Wyciągnij wnioski dotyczące możliwości wykorzystania tych pomysłów w swojej praktyce. Przekaż je koordynatorowi mailem w ustalonym terminie tak, aby mógł je dołączyć do swojego sprawozdania.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA
a. Przygotuj zajęcia dla uczniów, w których wykorzystasz TIK, aby zrealizować wymagania podstawy programowej albo rozwijać umiejętności uczniów związane z ich zainteresowaniami. Po przeprowadzonej lekcji sformułuj wnioski dotyczące korzyści, jakie uczniowie wynieśli z zastosowania TIK na lekcji. Określ, w jakim stopniu oraz w jakim momencie lekcji zastosowanie TIK było lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie metod tradycyjnych? Swoje refleksje i spostrzeżenia prześlij mailem do koordynatora.
b. Wypełnij formularz do opisu dobrej praktyki, wyślij go mailem do koordynatora w ustalonym razem z nim terminie. Wydrukuj opis i przyjdź z nim na spotkanie nauczycieli. Dobre praktyki wybrane/stworzone podczas spotkania koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w kursie.
Etapy planowania dobrej lekcji z TIK
Kiedy już wiesz, jaki temat lekcji będziesz realizować:
• określ cele uczenia się dla uczniów i sformułuj je w języku dla nich zrozumiałym;
• sformułuj kryteria sukcesu dla każdego celu tak, aby były konkretne, jednoznaczne i mierzalne
• zastanów się nad tym, jaka dotychczasowa wiedza oraz umiejętności będą potrzebne uczniom do osiągnięcia zakładanych celów;
• zaplanuj sposoby osiągnięcia celów;
• pomyśl o specyfice, rodzaju narzędzi TIK, które mogłyby ułatwić przejście uczniom drogi służącej realizacji celów i określ cele wykorzystania tych narzędzi TIK;
• przemyśl i ustal ostateczne aktywności dla uczniów oraz narzędzia TIK, które będą wykorzystane w czasie lekcji;
• uwzględnij podsumowanie lekcji i zapytaj uczniów, czego się nauczyli. Jeśli wymienią to, co było zawarte w celach lekcji, będzie znaczyło, że TIK wspierała ten proces. Zwróć uwagę, czy dla uczniów uczenie się obsługi narzędzia TIK nie stało się głównym celem zajęć Twojego przedmiotu;
Skąd czerpać pomysły wykorzystania narzędzi TIK?
Dobierając narzędzia TIK do celów lekcji, możesz skorzystać ze znanego sobie oprogramowania. Zachęcamy jednak do nabywania nowych umiejętności w zakresie posługiwania się TIK.
1.
Na platformie kursu dostępne są samouczki do wybranych programów
2. Na stronie CEO: http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/ … arzedziowy zamieściliśmy katalog wybranych narzędzi TIK użytecznych w pracy z uczniami wraz z opisem ich funkcji i możliwości wykorzystania. Katalog obejmuje narzędzia pogrupowane tematycznie.
3. Przykłady oprogramowania wykorzystywanego i sprawdzonego przez nauczycieli w pracy z uczniami, zawierają przykłady dobrych praktyk na stronie, którą szczególnie polecamy: http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/ … kie-szkoly.
4. Bogatym źródłem informacji o oprogramowaniu, które polecają nauczyciele jest forum kursu. Atutem tego źródła jest fakt, że stale rozrasta się o nowe pomysły. Dołącz do autorów wypowiedzi w tym wątku.
Zachęcamy cię do zapoznania się z nimi i czerpania inspiracji do własnych działań.
Zaplanuj pracę domową dla uczniów z zastosowaniem TIK. Rekomendujemy programy Word, Excel lub PowerPoint, ale może być to także inny program, który pozwoli Ci na przekazanie uczniowi czteroelementowej informacji zwrotnej do pracy domowej. Wybierz takie zadanie domowe, które nie będzie sprowadzało się do skopiowania informacji znalezionych w internecie.
a. Podaj uczniom kryteria oceniania, czyli ścisłe informacje o tym, co będzie podlegało ocenie, i zadaj pracę domową.
b. Poproś uczniów (wszystkich lub wybranych), aby przesłali do ciebie pocztą elektroniczną zadania, które wykonali, lub zamieścili je w internecie tam, gdzie zwykle udostępniacie sobie pliki. Wyznacz termin przesyłki z odpowiednim wyprzedzeniem.
c. W pakiecie Microsoft Office: Korzystając z funkcji „Recenzja”, napisz informację zwrotną do pracy jednego z uczniów. Podkreśl w niej mocne strony pracy ucznia, wskaż elementy wymagające korekty i udziel wskazówek dotyczących poprawy, a także rad na przyszłość, które będą rozwijające dla ucznia.
d. Pracę domową ucznia opatrzoną twoją informacją zwrotną odeślij koniecznie w terminie umożliwiającym mu ewentualną poprawę. Stwórz uczniowi/uczniom okazję do zaprezentowania w klasie poprawionej pracy domowej.
Prześlij plik z pracą domową ucznia opatrzoną informacją zwrotną do koordynatora, aby wybrane pliki dołączył do swojego sprawozdania.
Moduł III trwa od 27.01.14 do 2.03.14 r.
Sprawozdanie należy przesłać do dnia 2.03.14 r.
Prześlijcie Wasze pliki na moją pocztę do 28.02.14r
Proszę o zapoznanie się z materiałami umieszczonymi na stronie naszej szkoły dotyczącymi realizacji Modułu III i zaplanowanie pracy domowej dla uczniów, tak aby po feriach zabrać się do działania.
]]>P.S. o czteroelementowej informacji zwrotnej należy poczytać w materiałach na stronie szkoły (moduł III)
pozdrawiam
Sylwia
]]>Można zacząć od stron dla wszystkich nauczycieli, gdzie jest podział na przedmioty http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/ news/ tworzenie-awatarow
http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/ ... kie-szkoly , http://www.scholaris.pl/ czy http://www.etwinning.net/pl/pub/collaborate/kits.htm
Triptico (www.triptico.co.uk/download)
chmura wyrazów przygotowana w programie Tagxedo
mapy myśli na: www.enauczanie.com/narzedzia/mapy-mysli-na-www
szybki quiz wielokrotnego wyboru w programie ProProfs ( ProProfs to darmowe i proste w obsłudze narzędzie online, umożliwiające tworzenie ankiet, krzyżówek, wykreślanek, puzzli, gier oraz – przede wszystkim – quizów i testów.
http://www.wordle.net/ - narzędzie tworzące mozaikę lub chmurę wyrazów.
Dropbox (www.dropbox.com) jest aplikacją na różne platformy umożliwiającą przechowywanie dokumentów w chmurze, czyli tworzenie kopii zapasowych danych na zewnętrznych serwerach.
Pinnball (www.bbc.co.uk/scotland/pinball/dotdash) to aplikacja do tworzenia map mentalnych.
Padlet (www.padlet.com) to darmowa tablica korkowa online. Można na niej poprzyczepiać karteczki z wypisanymi celami i kryteriami dla ucznia.
PrimaryWall (www.primarywall.com), Spaaze (www.spaaze.com/home) oraz Linoit (www.linoit.com)
AnswerGarden (answergarden.ch) - darmowe i proste w obsłudze narzędzie, umożliwiające uzyskanie szybkiej informacji zwrotnej od grupy.
narzędzie Socrative
www.classdojo.com. - platforma pozwalająca założyć wirtualną klasę
Sylwia
]]>